De Wheels of Retail worden uitgereikt op basis van een grondig onderzoek door Nielsen en GfK, waarna supermarktinkopers van Jumbo, Superunie en Albert Heijn de shortlist beoordelen.

Onderzoeksbureaus Nielsen en GfK spelen een belangrijke rol bij het opstellen van de nominatielijst voor de Wheels of Retail. Nielsen doet de voorselectie, GfK onderzoekt de aankopen en herhalingsaankopen. Vooral jongeren drijven innovaties, blijkt uit de verklaringen van beide onderzoeksbureaus.

Nielsen


Nielsen komt met een lijst op basis van nieuwe EAN-codes. De lijst gaat door een aantal filters. De filters die Nielsen gebruikt, betreffen allereerst een selectie op echt nieuwe ean's, hierbij verdwijnen hergebruikte codes uit de selectie. Vervolgens wordt er gefilterd op distributieniveau, producten moeten gedistribueerd worden aan minimaal twee van de drie topaccounts (Albert Heijn, Jumbo Supermarkten en Superunie) om in de selectie te blijven. Tot slot worden de resterende producten op basis van de volgende criteria gefilterd:

  • Omzet in euro's (met en zonder promotionele ondersteuning)
  • Aantal verkochte verpakkingen (met en zonder promotionele ondersteuning)
  • Omzet per winkel per verkopende week
  • Gemiddelde prijs binnen de categorie
  • Numerieke distributie (gemiddeld per periode van vier weken)
  • Gewogen distributie (gemiddeld per periode van vier weken)

Nielsen neem de nieuwe ean-codes die van december 2021 tot en met november 2022 zijn uitgereikt. Deze meetperiode is vastgesteld om een zo eerlijk mogelijke verdeling te maken tussen producten die bijvoorbeeld vier maanden op de markt zijn versus producten die al negen maanden de tijd hebben gehad om zich te bewijzen. Producten die in 2022 korter dan drie perioden (12 weken) op de markt zijn, worden niet meegenomen. Dit omdat het een té korte termijn is om een goed beeld te kunnen vormen over de mate van succes. Wél komen deze producten in aanraking voor de Wheels van volgend jaar.

GfK

Ook GfK heeft speciaal voor de Wheel of Retail een model ontwikkeld. Het onderzoeksbureau kijkt bijvoorbeeld naar aankoop, herhalingsaankoop en het type kopers. Buysse: ‘Zijn dat bijvoorbeeld meer jongeren, huishoudens met kinderen, of oudere kopers.’ Jongeren staan volgens hem in heel veel gevallen aan de basis van innovatie. Zij zijn als eerste geneigd om een nieuw product van de schappen te pakken. Maar het is niet genoeg voor een goede innovatie, weet de onderzoeker:


Op deze wijze klinkt ook de stem van de consument door in de jurering. Het GfK-onderzoek-onderzoek leidt tot het toekennen van een speciale consumenten-Wheel.

De categorieën

De nominatielijst, gekomen uit de genoemde filters, wordt voorgelegd aan de jury. Vertegenwoordigers van inkopers, Jumbo, Albert Heijn en Superunie, bepalen uiteindelijk of er een winnaar is per categorie, en zo ja, welk genomineerd product met een Wheel wordt onderscheiden.
Daarbij laten zij zich leiden door hun eigen ervaring en die van hun collega’s (juryleden ontvangen ter voorbereiding de nominatielijst en bespreken dit intern). Zij letten op de mate van innovatie, de marge die het product toevoegt en marktverruiming.

And the winner is...

Uit de lijst van Wheel-winnaars kiezen de juryleden met hun achterban uiteindelijk de overige Special Wheels, voor innovatie, marktverruiming en toevoeging van marge en de meest begeerde Wheel: de Gouden Wheel, waarmee de overall-winnaar wordt bekroond.

De jury wordt gevormd door Koen Werner (Superunie),  Marijtje Ophof (Jumbo), Eva Mathlener (Albert Heijn), Norman Buysse (GfK) en Hans Feenstra (Nielsen). Ontmoet de jury>